Co je to SEO

Co je to SEO – základy optimalizace pro vyhledávače

Nevíte co je SEO a potřebujete se v tom rychle zorientovat? Pak jste zde správně. Tento článek je určen začátečníkům a mírně pokročilým. Tedy například našim milým klientům a nikoli profesionálním analytikům či SEO konzultantům.

Troška teorie na úvod

SEO je zkratka z anglického Search Engine Optimization. Nikoli tedy optimalization, jak si mnozí myslí. V přímém překladu to znamená optimalizace pro vyhledávače. Co si pod těmito slovy představit? Jedná se o činnosti, které vedou k tomu, abyste byli co nejlépe umístění a viditelní v neplacené části výsledků vyhledávání na co nejvíce klíčových slov.

Čeho lze dosáhnout pomocí kvalitního SEO?

Jak jsme si řekli, tak Vám SEO pomůže být dobře vidět v neplacených výsledcích vyhledávání. Ale co to v praxi znamená? Kvalitní SEO se pozná podle toho, že přivádí na Váš web ty uživatele internetu o které máte zájem. Když máte web o kočárcích pro děti, nebudete mít patrně zájem o ty, kdo hledají tenisové rakety nebo jízdní řády. Ano i to se někdy děje, když je SEO špatně chápáno a realizováno.

Jeden příklad za všechny – pokud jste realitní kancelář, budete chtít přivádět na web majitele nemovitostí, kteří je budou chtít s vaší pomocí prodat. Pokud se budete soustředit pouze na to, abyste byli vidět na klíčové slovo prodej nemovitosti, budete mít na webu slušnou návštěvnost, ale polovina z ní budou lidé, kteří chtějí nemovitost koupit a nikoli prodat. Proto musíte tyto uživatele dokázat lépe rozlišit. Příkladem je stránka našeho klienta, která je určena majitelům a je o prodeji nemovitostí, ale nesoustředí se jen na toto jediné klíčové slovo. Pracuje i se slovy jako je „úspěšný prodej, prodej nemovitostí v minulosti, potenciální zájemci“, ale také v textovém obsahu oslovuje prodávající a tím říká i vyhledávači, že máme zájem o prodávající. Ten pak tuto stránku zobrazuje jako odpověď na různé dotazy především těm, kteří chtějí prodávat a hledají méně hledané, ale jasně specifikované dotazy jako „prodej s realitním makléřem, prodej přes realitní kancelář“ atd. Jak vidíte, tak SEO není žádné čarování, ale má své záludnosti na které je dobré dát pozor.

Jak na to krok za krokem

  • Analýza klíčových slov – Popis analýzy najdete níže ve slovníčku pojmů.
  • Návrh správných cílových stránek – Každé klíčové slovo, nebo jejich skupina potřebuje mít dobrou cílovou stránku, která je kvalitní odpovědí na dané klíčové slovo. Takže když máte stránku o hovězím guláši, nemůžete příliš počítat s tím, že bude vidět na klíčové slovo „Karlovarský knedlík“. Pokud ovšem máte na webu stránku o receptu na Karlovarský knedlík, pak je dobrá šance, že se na toto klíčové slovo umístíte.
  • Optimalizace obsahu či tvorba nového webu podle analýzy klíčových slov. Máme analýzu, víme, co budeme měnit či tvořit a pak už je to jen o tom dát tvorbě obsahu či tvorbě webu dostatek času. Jak pracovat s klíčovými slovy je na samostatný článek, nebo SEO školení. ale v kostce alespoň napíšu na co si dát pozor:

Na co si dát pozor

  • Budujte bohatý obsah – Čím bohatší obsah, tím vyšší návštěvnost z vyhledávačů. Je to vcelku jednoduchá úvaha. Je tomu tak proto, že když máte více cílových stránek, pokryjete tématicky více klíčových slov a přitáhnete tím lépe pozornost vyhledávačů.
  • Nepište texty pro vyhledávače, pište pro lidi – Doba kdy vyhledávače nechápaly obsah textu a reagovaly pouze na přítomnost klíčových slov v textech je dávno pryč. Dnešní algoritmy dobře chápou o čem text je a nemusíte tedy ponechávat slova v základním tvaru a můžete si užít pěknou, čtivou češtinu. Pište tedy obsahově bohaté texty, které jsou pomocí klíčových slov dobře zacílené, protože ty vám přinesou nejvíce užitku.
  • Nesnažte se být vidět na všechna klíčová slova – Vyberte si ta, na která máte šanci uspět a nejsou tolik konkurenční.
  • Dělejte SEO průběžně – Ať už ladíte či zvyšujete samotný obsah webu, nebo pokročíte dál a budete dělat například linkbuilding, tak dělejte tyto činnosti pravidelně. Prostě na tom makejte stále.
  • Nepospíchejte – Pokud chcete, aby vám SEO fungovalo (tedy přivádělo z vyhledávačů relevantní návštěvníky) například při startu podnikání, začněte na něm pracovat o půl roku dříve. Nečekejte totiž, že se vaše práce zúročí hned.

V čem se liší SEO od PPC kampaní

  • Především v rychlosti za jak dlouho od investice (časové či finanční) budete mít z provedené práce užitek v podobě návštěvnosti. SEO se projeví na návštěvnosti pomaleji, ale má trvalý charakter, zatímco PPC lze spustit v momentě, kdy nastavíte kampaně a okamžitě z nich můžete profitovat. Proto je dobré obě cesty získávání uživatelů kombinovat. Mým oblíbeným postupem je, že makám na SEO a teprve na slova, na která se web neumísťuje dobře ve vyhledávačích si platím PPC kampaně.
  • Náklady – Pokud to myslíte se SEO vážně, pak neplatí často říkaná věc, že SEO je zdarma. Ano, nemusíte do něj vkládat peníze, pokud budete sami makat na obsahu. Vždycky vás pak ale čeká časová investice.

Podrobnější popis rozdílu

SEO Slovník – nejčastější pojmy

SEO je úzce propojeno s dalšími marketingovými obory a pojí se s ním spousta pojmů. Pojďme si je postupně vysvětlit ty nejdůležitější z nich.

  • Analýza klíčových slov – Jednorázová činnost, která řekne nám i vám, jaká klíčová slova lidé hledají v souvislosti s vašim oborem a jestli jste na ně vidět ve vyhledávačích. Analýza také navrhne, jaké cílové stránky by bylo dobré upravit, nebo vytvořit, aby se viditelnost zlepšila.
  • Anchor Text – Text, který používáte při odkazování. Například v tomto textu „věděli jste, že realitní kanceláře se dynamicky vyvíjejí?“, je anchor text „realitní kanceláře“.
  • Atribut ALT – Popisek obrázku, který není na webu vidět, ale vyhledávači říká, co je na obrázku.
  • Cílová stránka neboli Landing Page – je stránka na kterou přichází uživatel na Váš web z vyhledávače či z PPC reklamy.
  • Copywriter – Člověk, který umí napsat kvalitní texty na zadané téma. Tyto texty musí být zajímavé jak pro čtenáře, tak pro vyhledávače.
  • Doména – Doména je zjednodušeně řečeno adresa webové stránky, tedy to, co zadáváte do prohlížeče. Například www.vasedomena.cz.
  • Duplicitní obsah – Duplicita obsahu je v zásadě dvojího typu. Pokud jste zkopírovali text z jiného webu (což je bez svolení autora původní stránky v rozporu s autorským zákonem), vytvořili jste duplicitní obsah. Stejně tak se ale jedná o duplicitu, pokud máte na svém vlastním webu dvě či vícestránek s podobným textovým obsahem.
  • Google Analytics – Služba sloužící k měření návštěvnosti a shromažďování statistik o uživatelích webu.
  • Homepage – Hlavní strana webu. Někdy se také používá zkratka HP.
  • Webhosting neboli zkráceně hosting – Technologické zázemí na serveru, sloužící k zajištění řádného běhu a bezpečnosti webu.
  • HTTPS – Zabezpečení komunikace webových stránek, tedy komunikace mezi prohlížečem a serverem.
  • Klíčové slovo – Jedno nebo více slov (pak někdy říkáme klíčová fráze) které používáme v rámci SEO na webu i mimo něj tak, abychom zvýšili šanci, že bude náš web na toto slovo vidět ve vyhledávačích. Pokud například máme stavebniny, měli bychom se snažit, aby nás vyhledávače našli poté, co uživatel zadá do vyhledávače slova jako online stavebniny, prodej stavebnin, atd.
  • Konverze – V online marketingu je to zpravidla přeměna návštěvníka webu na zákazníka, tedy například pokud uživatel nakoupí na e-shopu. Konverzí se také nazývá obecně jakákoli operace, kdy návštěvník webu vykoná požadovanou činnost. Může se tedy jednat například o vyplnění kontatního formuláře, zanechání kontaktu či navštívení určité stránky.
  • Konverzní poměr – Říká kolik procent lidí zkonvertovalo z uživatele na zákazníka, nebo provedlo požadovanou akci (například odeslání formuláře, zanechání kontaktu atd.
  • Linkbuilding – Cílené vytváření odkazů vedoucích na váš web, za použití správných klíčových slov. Šetrně a s rozmyslem prováděný linkbuilding je povolená a velmi efektivní technika posilování pozic klíčových slov ve vyhledávačíčch.
  • Metadescription – Popis stránky, který se nezobrazuje nikde na webu, ani se nepoužívá pro vyhodnocování kvality stránky. Zobrazuje se ovšem jako snippet neboli úryvek ve výsledcích vyhledávání.
  • Metatagy – Informace, které se nezobrazují na webu, ale vyskytují se v kódu stránky. Vyhledávače i jiné internetové služby je používají k identifikaci obsahu stránky
  • Odkaz – Text, nebo obrázek, na který je možné kliknout a přejít tak na jinou stránku. Odkazy mohou buď vést na stránku v rámci vašeho webu – takovým se říká interní, nebo mimo váš web – nazývají se externí.
  • Off-Page SEO – Optimalizace pro vyhledávače prováděná mimo web. Například linkbuilding, neboli budování zpětných odkazů, propagace na sociálních sítích, blogování, zveřejňování obrázků, odkazování z videí atd. .
  • On-page SEO – Úpravy obsahu webu vedoucí k lepší optimalizaci stránek pro vyhledávač, tedy k lepšímu umístění při vyhledání klíčových slov.
  • Organické vyhledávání – Vyhledávání realizované pomocí vyhledávače, jako je například Google, bez zobrazení reklam.
  • Personalizace – Přizpůsobování výsledků vyhledávání uživateli. Například podle lokality vte které se uživatel nachází, nebo například podle toho, co rád a často vyhledává.
  • Přesměrování (redirect) – Odeslání uživatele na jinou adresu než původně zadávanou. Používá se například pokud nechcete přijít o návštěvníka po změně adresy článku. Přesměrování může být trvalé (301) nebo dočasné (302). Přesměrování je možné realizovat po technické stránce různými způsoby.
  • Redakční systém – Webová aplikace pro tvorbu a správu obsahu webu. Redakčnímu systému se také říká CMS.
  • Relevance – Říká, jak přesně odpovídají výsledky vyhledávání hledanému dotazu uživatele.
  • Responzivní web – Web, který se správně zobrazuje na všech typech zařízení s různými displeji. Tedy nejen v počítačích, ale také na mobilních telefonech.
  • SEO analýza nebo audit – Analýza, která ukáže, jaké jsou na webu chyby, snižující hodnocení webu ve vyhledávačích.
  • SEO konzultant – Člověk, který vám poradí, vypracuje analýzu klíčových slov, SEO analýzu a strategii dalšího postupu prací na optimalizaci.
  • Sitemap – Mapa webu, která pomáhá vyhledávači navštívit všechny stránky webu. V mapě mohou být i stránky, které nejsou dobře prolinkované z obsahu webu.
  • Snippet – Úryvek textu zobrazený ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávače ho buď čtou z textu, nebo jim ho můžete napovědět pomocí metatagu description.
  • Technické SEO – Soubor úprav přímo na webu, ale mimo jeho obsah. Může se jednat o doplnění motadescription, titulků, kontrolu správného fungování přesměrování, kontrolu souborů nutných pro běh webu, jako je htaccess nebo robots.txt.
  • Title neboli titulek – Důležitý metatag popisující co je na stránce. Tento metatag se nezobrazuje přímo na webu, ale čte se z něj například název stránky zobrazený ve výsledcích vyhledávání po zadání dotazu.
  • Vyhledávač – Webová stránka (aplikace) například od Google, sloužící k vyhledání informace na internetu.
  • WordPress – Redakční, tedy administrační systém sloužící k tvorbě webových stránek a správě jejich obsahu i funkcí.
  • Zpětný odkaz neboli backlink – Odkaz, kte