Klíčová slova

Klíčová slova

Co je klíčové slovo

Pojem klíčové slovo je pro laika z počátku opředen mnoha nejasnostmi, některé z nich se pokusím v článku objasnit. Existuje celá řada definic, co je to klíčové slovo. Aby nebyl článek příliš obecný, tak se omezím na definice týkající se tvorby webových stránek, SEO (optimalizace webů pro vyhledávače).

Nejprve je třeba vysvětlit, že klíčové slovo nemusí být opravdu jedno slovo, ale může to být také slovní spojení, neboli fráze. Klíčovému slovu se v angličtině říká keyword a my webaři často používáme zkratku KW. Klíčová slova jsou ta slova, která uživatelé hledají na internetu v souvislosti s vašimi produkty, službami či oborem a na která chcete být ve vyhledávačích co nejlépe vidět.

Návrh klíčových slov

Nástrojů pro návrh a testování klíčových slov existuje celá řada. My nejčastěji používáme Collabim, který umí inteligentně číst data z navrhovače pro reklamní systém Sklik od Seznamu i z nástroje pro návrh klíčových slov od Google. Jako jednoduchou pomůcku je možné využít také prosté zobrazení statistik hledanosti od Seznam.cz. U klíčového slova nás ze základních informací zajímá jeho hledanost ve vyhledávačích a případně aktuální pozice, tedy nalezitelnost ve vyhledávačích.

Analýza klíčových slov

S klíčovými slovy to není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Nejde jen o to najít vhodné klíčové slovo, znát jeho hledanost a pak vytvořit cílovou stránku, která ho bude obsahovat. Vždy, když dělám analýzu klíčových slov, tak se snažím důkladně pochopit souvislosti, znát daný obor a především znát potřeby klienta, jeho vize i směr, kterým chce rozvíjet svůj business.

Co je analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov rozhodně není tabulka s několika sloupci a spoustou řádků, ve které je vypsaná hledanost ve vyhledávačích, pozice klíčových slov a pár dalších pro laika nesrozumitelných údajů, které lze snadno zjistit pomocí nějakého SEO nástroje. Analýza klíčových slov, tak jak ji chápu já, je:

  • Srozumitelný výstup ze sesbíraných dat, který je udělaný tak, aby mu rozuměl laik i profesionál. Přesto je nutné analýzu klientovi nejen předat, ale také odprezentovat a vysvětlit.
  • Živý dokument, do kterého lze i v budoucnosti doplňovat další klíčová slova, poznámky a průběžně s ním pracovat.
  • Obsahuje to, co je důležité pro její účel. Jinou analýzu děláme pokud má být podkladem pro vytvoření informační architektury (jaké bude mít web stránky) nového webu, jinou pak děláme pro už existující web a jinou například pokud má sloužit k správnému nastavení PPC kampaní. Jinak děláme analýzu pro obsahový web a jinak pro tvorbu e-shopu.

Co je cílová stránka neboli landing page

Jde o stránku, na kterou se dostává uživatel z vyhledávače poté, co hledal určité klíčové slovo, nebo je na ni směřována návštěvnost přicházející pomocí reklam či odkazů (může jít o interní odkazy z vašeho webu, nebo o odkazy z jiných webů).

Jak si vybrat správná klíčová slova

Máte v ruce analýzu klíčových slov, máte cílovou stránku a SEO konzultant, neboli SEO analytik vám v analýze říká, že pro stránku xyz možné použít skupinu čítající 10 klíčových slov. U každého vidíte hledanost na Google i na Seznamu nebo v jiných vyhledávačích (například pokud máte web pro ruský, nebo jiný lokální trh). Nabízí se myšlenka, že nejvíce získáte tím, když na stránce použijete všechna klíčová slova a nejvíc to nejčastěji hledané. Jenže tak snadné to není a tímto postupem byste patrně dobrého výsledku nedosáhli. Proto doporučuji dodržet následující základní zásady:

  • Nehoňte příliš zajíců současně – vaše cílová stránka by měla být co nejlepší odpovědí na konkrétní dotaz a neměla by být příliš tématicky široká. Žádná stránka nedokáže být ve vyhledávačích dobře vidět na všechna klíčová slova. Pokud se vaší stránce (míněno tím podstránku webu) daří být vidět na některá slova skvěle a na jiná špatně, pak bude lépe, když pro málo viditelná slova vytvoříte jinou stránku.
  • Nesnažte se lovit v příliš velikém rybníce – Vybírejte si taková klíčová slova, na která máte šanci uspět. Neplýtvejte energií na dobré umístění ve vyhledávačích tam, kde již jsou na trhu podstatně silnější hráči.
  • Nezapomínejte na lokalitu – Celá řada majitelů lokálních webů si neuvědomuje, že pokud správně nepracují v obsahu se svým působištěm, tak si pak zbytečně konkurují ve vyhledávačích s firmami z celé republiky, nebo dokonce z celého světa. Vyhledávač je sice chytrý a má mechanismy jak poznat, že se jedná o lokální firmu, ale správně zvolenými klíčovými slovy mu to můžete velmi usnadnit. Zvýšíte tím šanci, že k vám budou chodit především vaši potenciální klienti.
  • Nepodbízejte se vyhledávačům příliš okatě – Přeoptimalizované stránky vyhledávačům nechutnají, protože tuší, že se snažíte chytračit. V zásadě existuje jen jedna rada, jak to nepřehnat a to – tvořte obsah přirozeně a pro uživatele, nikoli pouze pro vyhledávače.
  • Zapomeňte na genderovou vyváženost – Svět sice touží po rovnoprávnosti, ale při tvorbě webů je dobré být pragmatik a také být obezřetný. Například slovo realitní makléř hledá násobně více lidí než slovo realitní makléřka. Pokud se podíváte do statistik hledanosti pak navíc zjistíte, že se s tímto klíčovým slovem pojí dotazy lidí hledající erotická videa. O takové uživatele opravdu nestojíte.

Děláme řadu let webové stránky pro RE/MAX i pro jiné realitní kanceláře a známe dobře jejích práci, zákazníky i firemní cíle. Proto pro lepší vysvětlení uvedu několik příkladů z oboru realitního trhu.

Příklad číslo 1 – cilte na lokalitu a přesně na váš obor

Pokud například tvoříme webové stránky pro realitního makléře z Prahy, pak dobře víme, že nemá smysl, abychom se snažili mít dobrou viditelnost na obecná klíčová slova, jako je prodej bytů, pronájem domu, prodej nemovitostí. Dokonce ani nebudeme plýtvat časem a penězi na klíčová slova, jako je prodej bytů Praha. Vždy nejprve makléře vyzpovídáme a zjistíme ve které části Prahy působí a bydlí a také jestli se zaměřuje i na okolí Prahy. Někdo má například chalupu nebo rodiče u Kolína a tak se dobře orientuje i v tomto regionu. Kromě toho také zjišťujeme specializaci makléře a snažíme se zkrátka zjistit, co je přesně předmětem jeho podnikání a na jaká slova by v této souvislosti mohl být co nejlépe viditelný. Výsledkem může být například doporučení, aby na stránce o prodeji bytů používal slova – Prodej bytů Praha 10, prodej bytů Praha Strašnice, byty Strašnice, Byt Praha Vinohrady, luxusní byty v Praze, Rodinný dům Kolín, … A tak dále.

Příklad z naší praxe číslo 2 – přemýšlejte jak nalákat klienty

Tento příklad používáme například když víme, že makléř už ví, co jsou to klíčová slova, ale neuvědomuje si, jak musí být práce s nimi citlivá a že ho jejich nevhodné používání stojí spoustu peněz.

Zabýváte se například prodejem bytů? Pak jste patrně realitní makléř a vašim záměrem je zastupovat prodávající. Proto vás budou zajímat především návštěvníci webu, kteří jsou majitelé nemovitostí a hledají informace o tom, jak prodat výhodně byt, nebo někoho, kdo jim s prodejem pomůže. Pokud jste ovšem developer nebo makléř zastupující developera, který staví bytové domy a chce je prodávat, pak budete patrně mít zájem o návštěvníky webu, kteří by rádi byt koupili. Obě tyto skupiny uživatelů budou hledat klíčové slovo „prodej bytů“, ale každý z jiného důvodu. Jak tento problém vyřešit a cílit na ty pravé uživatele?

Pro každou tuto skupinu musí existovat na webu cílová stránka s jiným obsahem. Pro uživatele, kteří chtějí prodávat nemovitost musíte připravit stránku, která bude o prodeji nemovitostí a bude zaměřená nejen na sporné slovo „prodej bytů“, ale také na jiná, konkrétněji zaměřená klíčová slova. Mohou to být například klíčová slova jako „jak prodat byt, za kolik lze prodat byt“ a další. Tato slova nemají takovou hledanost jako „prodej bytů“, ale jsou přesnější a přivedou vám přesně ty návštěvníky o které máte zájem.

Pokud jste ale makléř prodávající byty developera, pak by cílová stránka pro potenciální zákazníky měla být zaměřena například na klíčová slova „nové byty, byty na prodej“ a tak dále. Čili na slova, které budou zcela jistě hledat nejvíce ti, kteří chtějí koupit byt.

Pokud cílovou stránku zaměříte špatně, tak se může stát, že budete mít na webu vysokou návštěvnost, ale lidé z něj rychle odejdou a neudělají to, co od nich očekáváte. Nebudou tedy mít zájem o vaše služby a nebudou vás kontaktovat.

Jak a kde správně používat klíčová slova

Obecná pravidla pro používání klíčových slov

  • Nebojte se skloňovat, časovat, zkrátka ohýbat klíčová slova – Vyhledávače velmi dobře vědí, která slova spolu souvisejí a rozhodně není potřeba psát slova v testech v základním tvaru.
  • Používejte synonyma – Nebojte se tedy používat jiná slova stejného významu. Vyhledávač dobře ví, že obuv je v zásadě totéž co boty.
  • Pište čtivé texty – Ano, bavíme se o optimalizaci pro vyhledávače, ale v každém případě se vyhněte psaní SEO textů, jejichž jediným cílem by bylo zaujmout vyhledávače. Jednak takové praktiky vyhledávač pozná, ale také tím odradíte ty, kdo si chtějí texty přečíst. Stránky psané nešikovně pak působí na uživatele, tedy na potenciální zákazníky nepřirozeně a nepříjemně.
  • Pište bez pravopisných chyb – Pokud si nedáte záležet a budete mít v textu (tím spíše přímo v klíčových slovech) pravopisné chyby, nebude se to vyhledávači líbit. V žádném případě vám za to nehrozí nějaká penalizace, ale jistě tím vyhledávač ani uživatele nenadchnete.

Klíčová slova v SEO

Návrh a tvorba webových stránek – Při tvorbě webových stránek jsou klíčová slova důležitá proto, že ve většině případů podle analýzy klíčových slov vytváříme informační architekturu webu. Informační architektura znamená, jaké cílové stránky na webu budou, tedy ve výsledku na jaká klíčová slova chceme mít web viditelný ve vyhledávačích a na jaké uživatele cílíme náš online marketing. Pokud tento krok přeskočíte, ušetříte tím určitý čas, ale na druhou stranu pak riskujete, že bude web špatně navržen, bude mít nižší návštěvnost a tím i menší konverzi uživatele na zákazníka i nižší obrat.

Klíčová slova v textech – Neexistuje žádné pravidlo, které by pevně stanovilo jak a v jakém množství se mají klíčová slova používat. Existují pouze doporučení, která Google průběžně aktualizuje. Každopádně je dobré klíčová slova v textu i v nadpisech používat s citem a s maximálním ohledem na čtenáře.

Odkazy neboli linkbuilding – Textu, který slouží jako odkaz se říká anchor text. Pokud budete odkazovat například ze slova realitní makléř, předáváte vyhledávači informaci o tom, že stránka na kterou text odkazuje je právě o tomto tématu, tedy o makléřském řemesle. Lze tedy říci, že tímto typem odkazování pomáháte, aby byla cílová stránka lépe vidět ve vyhledávači právě na toto slovo, tedy aby měla lepší pozice například na Googlu nebo na Seznamu.

Metatágy (title, metadescription, klíčová slova) – Neviditelné texty důležité pro SEO. Nejdůležitějším metatagem je title, tedy titulek stránky. Méně důležitý metatag je metadescription neboli metapopis. Tyto metatagy napovídají vyhledávači o čem je daná stránka, ale také se zobrazují ve výsledcích vyhledávání, jako takzvaný snippet, neboli úryvek. Správně vyplněné metatagy mají ve výsledcích vyhledávání pozitivní vliv na míru prokliku. I v titulku a metapopisu je dobré používat rozumné míře klíčová slova.