Volba domény je při tvorbě webových stránek jedním z kroků, které musíte udělat. Dobrá doména pomáhá snadné dohledatelnosti, zapamatovatelnosti a přispívá k prvnímu dojmu, který si o vás klienti udělají. V tomto článku se podíváme, jak vybrat vhodnou doménu pro různé typy realitních webů. Jsou různé možnosti, jaké doménové jméno zvolit. Ukážeme a popíšeme si je u každého typu webu na příkladech.
Makléřský web slouží jako osobní prezentace jednotlivého realitního makléře, jeho služeb, lokality kde působí a případně nabízených nemovitostí. Tomu by měl odpovídat výběr domény. Nelze do ní ovšem vždy dostat všechno.
Ukázky webů, které jsme dělali:
Další možnosti:
Web realitní kanceláře má za úkol představit veřejnosti celou firmu. Doména by měla být snadno zapamatovatelná, reflektovat název kanceláře, značku pod kterou funguje (například franšízu) nebo její specializaci. Klíčová slova jako „reality“ nebo „realitní kancelář“ mohou být v doméně velmi užitečná.
Ukázky webů, které jsme dělali:
Další možnosti:
Web pro developerský projekt bývá zaměřen na konkrétní projekt nebo výstavbu a pouze sekundárně dělá reklamu makléři, nebo kanceláři, která jej prodává. Doména by tedy měla obsahovat název projektu, jeho lokalitu a případně zajímavé klíčové slovo, jako jsou „byty“.
Ukázky webů, které jsme dělali:
Další možnosti:
Jestliže jste specialista na určité typy nemovitostí, jako jsou dřevostavby, levné byty, rodinné domy, nebo se jim chcete více věnovat, můžete podpořit jejich prodej tím, že si pro ně necháte vytvořit specializovaný web. Doménové jméno by mělo co nejvíce odpovídat dané specializaci a případně lokalitě, kde chcete tyto nemovitosti prodávat.
Ukázky webů, které jsme dělali:
Další možnosti:
Tento typ webu slouží k podpoře prodeje nebo pronájmu konkrétní nemovitosti. Dobře vybraná doména může obsahovat lokalitu, typ nemovitosti, název čtvrti, nebo případně název objektu (pokud existuje). Doménové jméno by mělo být pro zájemce co nejvíce srozumitelné. Návštěvníci by měli při jejím přečtení pochopit o jakou nemovitost je jedná. Pokud je to výhodné a přesně popisující stav a typ nemovitosti, může v sobě obsahovat například i slova jako „luxusní, vesnický“, nebo jiná přídavná jména.
Ukázky webů, které jsme dělali:
Další možnosti:
Stránky, který se zaměřují na získávání poptávek po odhadech, mohou být dobrým zdrojem kontaktů na potenciální klienty. Doména takového webu by měla obsahovat klíčová slova týkající se s odhadů.
Ukázky webů, které jsme dělali:
Další možnosti:
Web zaměřený na výkup nemovitostí by měl mít doménové jméno, které jasně sděluje, co návštěvník na stránce najde.
Příklady:
Tento typ webu slouží k náboru nových realitních makléřů do kanceláře. Doménové jméno by mělo být atraktivní pro potenciální makléře a naznačovat příležitost rozjet kariéru v realitách.
Ukázky webů, které jsme dělali:
Příklady:
Zde je klíčové mít doménové jméno obsahující název města, nebo lokality. Tím se zlepší vyhledatelnost webu pro prodávající i potenciální kupce, kteří hledají nemovitosti v dané oblasti.
Ukázky webů, které jsme dělali:
Příklady:
Není vámi vybraná doména volná? Nemůžete najít ani jinou podobnou? Využít můžete i aukce domén na specializovaných serverech. Využití aukcí domén může být skvělou strategií při výběru domény pro doménu makléřského webu. Aukce často nabízejí kvalitní domény, které nejsou běžně dostupné na trhu a mohou mít již vytvořenou historickou hodnotu, což může pozitivně ovlivnit SEO a návštěvnost vašeho webu.
Navíc aukce poskytují příležitost získat domény s atraktivními klíčovými slovy týkající se realit, které jsou běžně obsazené. Tento způsob nákupu může být také výhodný pro ty, kteří hledají domény s konkrétními vlastnostmi, které nelze snadno najít v běžné nabídce.
Využít můžete například aukce od NIC.cz, které se nedávno spustili. Psal o nich Vladimír Pilný na jeho blogu. Dají se tam pořídit domény jako unesco.cz, autoservispraha.cz, virtualnisidlo.cz a další. Aukce startují každý den ve 12 hodin a ceny začínají na 100 Kč. Dále můžete využít aukce domén na portálu dAukce.cz a nebo Webtrh.cz.
Co jsou řády domén si popíšeme na příkladu. Pokud máme doménu Aneta.websnadno.cz, jedná se o doménu třetího řádu. Pokud máme doménu Aneta.cz, jde o doménu druhého řádu. Doména prvního řádu je tedy samotné CZ. Pro polidštění terminologie můžeme říkat doméně prvního řádu koncovka.
Zde se bohužel nevyhneme několika techničtějším pojmům. Koncovky rozdělujeme na národní (country-code TLD, ccTLD) a generické (generic TLD, gTLD). Národní koncovky jsou určeny pro jednotlivé země, generické jsou mezinárodní. Existují otevřené generické koncovky, u kterých neexistuje žádné omezení pro jaké obory či instituce mohou být používány a pak takové, na které se mohou určitá omezení vztahovat.
Příklady národních koncovek domén
Příklady generických koncovek – otevřené které si může zaregistrovat každá osoba či entita.
V uvedených seznamech jsou pouze příklady. Detailní informace o koncovkách a jejich použití najdete v článku na Wikipedii.
Jsou dva základní přístupy k tomu, jakou doménu vybrat pro multijazyčný web.
Nechte si doménu registrovat přímo od tvůrce webu. Vyhnete se pak přesunům z jednoho registrátora na druhého. Tvůrce webu totiž obvykle zajišťuje i hosting a chce mít proto doménu tam, kde hostuje všechny své weby. Mezi kvalitní registrátory domén a poskytovatele hostingu, se kterými máme zkušenosti, patří aktuálně Websupport, Active24, Forpsi, nebo z menších společností například Tele3.
Technicky vzato je jedno, jestli máte doménu s pomlčkou, nebo bez pomlčky. Kritériem při rozhodování by pro vás měla být dobrá zapamatovatelnost doménového jména. Pokud máte možnost koupit doménu s pomlčkou i bez pomlčky, určitě neváhejte a kupte obě varianty. Budete mít jistotu, že nevznikne jiný web na druhé variantě a že si tyto weby nebudou klienti plést. Nepoužitou variantu pak můžete přesměrovat. Počet pomlček v doméně není omezen.
Nevymýšlejte příliš složité názvy s mnoha klíčovými slovy. Nedělejte to ani pro lepší SEO. Vyhledávače nejsou hloupé a pokud budete příliš chytračit, budou tuto snahu ignorovat. Pamatujte na dobrou zapamatovatelnost. Výjimku mohou tvořit dobře zapamatovatelné delší domény, které opravdu dávají smysl. Příkladem je třeba doména Jak-prodat-v-praze-byt.cz (tento web není vytvořen naší firmou Proweby.cz), která obsahuje jednotlivá slova, ze kterých lze sestavit několik zajímavých klíčových slov. Doména současně dává smysl i v přesně použitém pořadí jednotlivých slov a je tedy vcelku dobře zapamatovatelná.
Pokud máte běžící web a máte pocit, že jste si nevybrali správnou doménu, můžete přesunout web na jinou. U malého webu je takový krok snazší, ale u větších stránek může být i poměrně komplikovaný. Rizikem je zejména propad pozic ve vyhledávačích a tím i propad návštěvnosti. Proto přechod na jinou doménu dobře zvažte a svěřte změnu profesionálům.
Výběr domény s jasným a klíčovými slovy obohaceným názvem je strategickým krokem pro každého, kdo chce na internetu uspět. Taková doména totiž už na první pohled napoví, co mohou návštěvníci od webu očekávat, a tím zvyšuje šanci na jejich kliknutí.
Zároveň hraje roli v optimalizaci pro vyhledávače (minimálně u Seznamu tomu tak je stále) – relevantní klíčová slova v názvu domény mohou přispět k lepší viditelnosti ve výsledcích hledání.
Navíc si ji lidé snáze zapamatují, což pomáhá budovat značku i přirozenou návštěvnost. Takové domény mohou vypadat jako: Instalateri-praha.cz, Sidlofirmypraha5.cz, Pronajembytu.cz a další.
Jestliže nevíte, jak hledanost zjistit, můžete zdarma použít nástroj od Seznam.cz. Pokud víte, že se chcete více ponořit do tajů SEO a online marketingu, můžete použít například placený nástroj Collabim. Chcete-li vědět více o tom, jaká klíčová slova byste měli používat například při psaní blogu a jak s nimi pracovat, nechcete si vypracovat analýzu klíčových slov, která vám bude také užitečným vodítkem, na co se zaměřit při placených kampaních.
Doménové jméno není v žádném případě jediným pilířem úspěchu makléře, ani jeho online marketingu. Správná volba domény vám však rozhodně bude dlouhodobě pomáhat. Budete lépe zapamatovatelní, dohledatelní a tím i celkově viditelní.
Autor článku
Přemek Kubák – Proweby.cz
SEO konzultant a tvůrce webů.
Tel. 777 217 552, E-mail: proweby@proweby.cz