Když začnete pronikat do online marketingu a do tvorby webů, tak na tento termín narazíte fakt brzo. No a kdyby ne, tak ho na vás zcela jistě vytasí nějaký SEO konzultant, nebo firma, která vám nabídne, že vás vymrskne nahoru ve vyhledávačích. Pokud nebudete chápat o co se jedná, tak vás také brzy někdo napálí. Pochopení významu klíčových slov není nic složitého. Práce s nimi je pak především o správném přemýšlení, zkušenostech, kreativitě a dlouhodobé mravenčí práci. Naším zájmem je, aby zákazníci chápali smysl a používání klíčových slov a aby se nám s nimi pak dobře spolupracovalo.
Nejprve si pojďme v kostce říci, co se pod tímto pojmem v marketingu a v SEO rozumí. Klíčové slovo je jedno slovo, nebo slovní spojení, které popisuje téma jednotlivé podstránky (nebo jejich skupiny či celého webu). Klíčových slov můžeme mít pro každou podstránku neomezené množství. Tedy technicky vzato. Marketingově však dávají smysl většinou jen ta, která ji tématicky co nejpřesněji vystihují. Pokud se rozhodneme, že má být náš web úspěšný ve vyhledávačích (ono to ale nemusí být někdy nutné), tak bychom si měli vyhodnotit, jaká klíčová slova lidé na internetu hledají, jestli pro ně máme na webu dobrou cílovou stránku a začít je správně a systematicky používat. Dobrá cílová stránka je ta, která poskytuje kvalitní odpověď na dotaz hledaný přes vyhledávač. Na takovou stránku pak můžeme umístit například kontaktní formulář nebo nabídku produktů a rovnou přetavit návštěvníka v zákazníka.
Často se nám stává, že přichází zákazník, který chce být vidět na hodně hledaná klíčová slova. Vždy se mu nejprve pokusíme vysvětlit, jak vyhledávače fungují, aby pochopil, že jistotu, že bude dobře vidět na silná slova, tu nemá nikdy a že je efektivnější, levnější a bezpečnější být vidět na co největší množství méně hledaných slov. Na tato slova je snazší dosáhnout dobrých pozic a z nich plynoucí návštěvnost je také stabilnější. Zatímco návštěvnost postavená na úspěchu dvou tří slov může rychle skončit.
Dost dobře to vystihuje heslo „obsah je král“. Je to prostě tak. Kdo má pestrý obsah, ten má velikou šanci, že získá stabilní návštěvnost. Jenže kromě množství návštěvníků jde také o to, aby to byli ti, o které stojíte. Proto je podstatné také to, aby byl váš obsah kvalitní a byl opravdu o vašem businessu. Pokud máte e-shop se stavebninami a píšete na něm o psech, nebo o tom, kde jste byli na dovolené a co jste tam viděli, tak sice budete mít vyšší návštěvnost, ale pravděpodobně toho moc neprodáte. Pokud ovšem na takovém webu stránku o ručním stavebním nářadí, pomůžete tím obchodu podstatně více. Ano, takto jednoduché to je. Jestliže chcete vědět, jak moc se které slovo hledá a mít náměty na tvorbu obsahu, budování odkazů nebo dobře naplánovat postavení celého nového webu, tak vám dobře pomůže analýza klíčových slov. Pro její vytvoření se obraťte na profesionály, nebo se můžete naučit pracovat se sofistikovanými nástroji.
Nejmocnějším SEO nástrojem je lidský mozek. Neexistuje žádná všemocná online služba, která by Vám na 100% řekla, jak máte s klíčovými slovy správně pracovat a udělala za vás kreativní činnost, která je při tvorbě webů a pro správné SEO nutná. Existuje však celá řada nástrojů, které vám skvěle zjednoduší analytické a opakovaně prováděné činnosti, jako je vyhodnocování pozic, třídění slov či jejich správná segmentace (určení pro jakou podstránku jsou vhodná). Protože jsem patriot, tak uvedu dva oblíbené české nástroje, tedy Collabim a Marketing Miner.
Autor článku
Přemek Kubák – Proweby.cz
SEO konzultant a tvůrce webů.
Tel. 777 217 552, E-mail: proweby@proweby.cz