Jak začít podnikat

Začátek podnikání – připravte se na start!

Denně se jako tvůrci webů setkáváme s lidmi, kteří se v začátku podnikání zaměřili pouze na organizační věci, zařizování kanceláře, vyběhání potřebných povolení a dokladů a online propagaci odložili na později.

Upřímné a drzé odpovědi na často kladené otázky

Papír, nebo v tom to případě monitor snese všechno a tak odpovím tak, jak bych nikdy zákazníkovi do očí neodpověděl, protože by mi ho asi bylo i trošku líto a nechtěl bych mu brát vítr z plachet.

Buďte připraveni než začnete

Dobrý den, začínám podnikat v nemovitostech a tak jsem si říkal, že si nechám udělat webové stránky. Má to smysl?

Jasně! Vytvoření webu má smysl i po začátku podnikání, ale nejlepší je začít uvažovat o vytvoření webu cca rok před začátkem podnikání, aby byly stránky spuštěny nejpozději půl roku před tím, než do podnikání vlítnete. Pak byste totiž měli podstatně snazší začátek. Tím spíše, když je váš obor silně konkurenční. Ono to pochopitelně vždy není možné, protože člověk často neví, co bude za rok a tak moc dopředu neplánuje. Ale třeba to není váš poslední začátek podnikání, takže příště už budete vědět, že se se na start máte připravovat předem. Pokud například chcete být realitní makléř a podnikat v realitách, tak si musíte uvědomit, že vstupujete na trh, kde jsou jen v České republice desítky tisíc makléřů a spousta lidí si chce také prodávat nemovitost bez realitky. I o tyto lidi byste měl mít zájem, protože i oni jsou vaši potenciální klienti. Takže máte obrovskou konkurenci a bude to fakt výzva!

Weby pro realitní makléře

Jasně, že se budete potkávat i s makléři, kteří vám budou říkat, že web je pro makléře zbytečný, nebo že stačí mít malou webovou vizitku. Jenže tito boomeři začínali před 20 lety, když byl internet ještě v plenkách a mají proto dávno vybudovanou klientelu. Vaše pozice na realitním trhu je ovšem zcela jiná. Vy, jako začínající realitní makléř, budete muset dělat spoustu činností, které už zkušení kozáci příliš dělat nemusejí. Nebudete mít databázi emailových ani telefonických kontaktů, budete muset dělat odhady nemovitostí, tvořit obsah na YouTube, být aktivní na sociálních sítích, … Zkrátka a dobře budete potřebovat dělat vše, co vám v začátku pomůže. Ale taky máte možnosti, které staří boomeři neměli a když to nepoděláte, tak je díky tomu můžete brzy dohonit i předhonit. Brzy pochopíte, že si všechno nemusíte dělat sami a dokonce to ani není vhodné. Měli byste ovšem všem činnostem, které si někde objednáváte, rozumět do té míry, abyste poznali, jestli je najatá firma kvalitní. Měli byste tedy být (v době budování online propagace) jakýmsi stavbyvedoucím. A aby těch „Měli byste“ nebylo málo, tak byste měli vědět, jak funguje:

  • SEO – Než se pustíte do podnikání, je dobré mít stabilní pozice ve vyhledávačích a být v nich co nejlépe vidět.
  • Viditelnost mimo vyhledávače – Denně řešíme to, že přichází živnostník, kterému sice už podnikání funguje, ale má problém s tím, že mu stále někdo volá a ptá se, kdy má otevřenou prodejnu, kde sídlí, kam mu mají poslat klienti podklady a z které vesnice že to on vlastně je? To všechno vám pak žere čas a svědčí to o tom, že jste na internetu špatně viditelní. Pochopitelně vám tento problém pomůže vyřešit i kvalitně udělaný web, ale můžete si i tím, že uděláte, nebo necháte udělat před začátkem podnikání alespoň základní registrace do katalogů firem a rejstříků, kde mohou být tyto základní informace také uvedeny. Stejně tak tam pak můžete, umístit odkaz na váš web.
  • PPC kampaně – Tohle je pro spoustu začínajících, ale i zkušených podnikatelů black box. Myslí si, že do kampaní nalijí peníze a na druhé straně budou vypadávat poptávky nebo předvaření zákazníci. No ono to tak být může, ale měli byste vědět, jaké zákazníky chcete, z jakých oblastí, s jakými zájmy, movité, mladé, staré? A pak si je poslat na správné cílové stránky. Jenže ty musíte mít nachystané už v momentě, kdy kampaně spouštíte. Když v tom nemáte jasno, bude z toho ve výsledku jen mrzení a zbytečné náklady. Vy budete platit, najatý PPCčkař bude vykazovat nějaký výkon, ale ve výsledku z toho nebude vcelku nic. Přitom je možné PPC dobře zkoordinovat se SEO. Stačí chápat, jak to funguje, propojit SEO konzultanta se s správcem kampaní, aby si nelezli do zelí, nemakali na stejných klíčových slovech a rázem se začnou dít věci nevídané!
  • Propagace na sociálních sítích – Nestačí jen jako makléř napsat „Chystám super nabídku na nádherný 3+kk v Kolíně, těšte se!“ … Svět sociálních sítí je daleko pestřejší. Lze tam pracovat s chaty, vytvářet ankety, efektivně komunikovat s diskutéry, zakládat stránky, spravovat skupiny, … Je toho fakt hodně a je dobré tomuto světu rozumět i když se ho třeba nechcete přímo účastnit, protože na to zkrátka nejste.
  • YouTube – Není to jen o tom tam plácnout video, ale je dobré také vědět, jak ho popsat, jak správně odkazovat z videa na web, jaká klíčová slova, kategorie, štítky a jiná nastavení použít.

Středobodem toho všeho by ale měl být váš web, na který si vodíte vybrané uživatele internetu, kteří se pak mohou stát vašimi zákazníky.

Nedělejte provizorní řešení

Provizorní geniální řešení webu

Chtěl bych jednoduchý web, uděláte mi ho? Lepší si pak pořídím, až budu mít víc peněz.

Vím, že v začátku podnikání nemusí mít člověk dostatek prostředků, ale prognóza je neúprosná. Jestliže si koupíte levný web, bude to, jako kdybyste si pro stěhovací firmu koupili staré, malé, levné auto a čekali, že vám udělá stejnou službu, jako nová dodávka. Zkrátka to tak není. Musíte se poctivě připravit na to, co chcete dělat, abyste od počátku mohli nabízet klientům co nejlepší služby a kvalitně se prezentovat. Jinak vám zákazníci utečou a už se nikdy nevrátí.

Nikdy není pozdě, ale …

Rok podnikám a nemám dost zakázek, tak si chci udělat web, stojí to za to?

Pokud se už rok trápíte s nedostatkem zakázek, pak je fakt nejvyšší čas … Ale na co? Vyprdnout se na podnikání, nebo to konečně rozjet? Podle mých zkušeností chce podnikání nejen pracovitost, ale i trpělivost. Pokud podnikáte rok, jste stále na začátku. Ano, promeškali jste start v online světě, budete to mít trošku těžší, ale nikdy není pozdě. Jděte do toho naplno a rozhodně se už vyhněte polovičatosti.

Já si ten web udělám sám …

Víte, já toho moc nepotřebuju, tak si ten web naklikám asi sám, nebo to nemám dělat?

Ok, nemáme s tím problém. Tedy pokud jste kadeřnice z Lovčiček a chcete holkám říct, za kolik děláte trvalou. Pardon, ta se už prý nepoužívá. No zkrátka a dobře – Pokud chcete být fakt podnikatel, tak budete potřebovat dobrý web. Se samotvůrci bývá zpravidla ten problém:

  • Že nemají dostatečné znalosti o tom, jak vymyslet informační architekturu webu, tedy správně navrhnout obsah webu.
  • Nemají zkušenosti s následnou propagací webu a nedokáží vidět za roh.
  • Nemají na tvorbu webu dost času a chtějí ho mít hotový za jeden večer.

Výsledkem pak bývají weby, které neplní cíle, které si začínající podnikatel vytyčil.

Za samovýrobu považujeme i weby vytvořené od přítele manželky, studenta za 3000 Kč nebo naklikané odborníkem, který, jinak dělá něco, co ho sotva uživí, ale machruje, že svůj web si před lety také naklikal sám. Nemusel dát za tvorbu desítky tisíc, ale pak díky špatné propagaci léta vydělával „suchý z nosu“, jak se říká u nás na Moravě. Podívejte se na článek jak vytvořit web, kde jsem popsal výhody a nevýhody svépomocné, freelancerovské i agenturní tvorby webů.

Tento bod sem tak úplně nepatří

Mám prodejnu, ale chtěl bych ještě e-shop, má to smysl?

Pokud máte například prodejnu se stavebninami, která vám funguje, tak už patrně nejste na začátku podnikání. Sice jste možná mohli před startem podnikání, nebo na jeho začátku, vše akcelerovat pomocí vytvoření webu, SEO, PPC a jinými marketingovými metodami, ale evidentně jste to zvládli i bez nich. Ok, to je dobře a nyní je čas posunout podnikání dál a hledat jiná, lepší řešení. Pokud si necháte vytvořit e-shop, budete mít najednou v podstatě nonstop stavebniny a budete tedy prodávat kdykoli a kamkoli.

Na vytvoření e-shopu tedy není nikdy pozdě, ale pokud ho dokážete vytvořit ještě před otevřením kamenné prodejny či pobočky, budete mít jednoznačně náskok. Ideální je mít e-shop přichystaný a spuštěný minimálně půl roku předem. Počáteční fáze fungování jsou totiž vždy pomalé. Vyhledávače nejprve musí e-shop zaindexovat a vy budete mít čas informovat vaše potenciální klienty, že něco připravujete. Můžete si v tomto mezičase dobře vše promyslet, připravit a začít provádět online propagaci obchodu. Zaregistrujte jej do dobrých katalogů firem, pište články o vašem oboru, … Zkrátka roztlačte „e-shopový vláček“ a postupně připojujte další vagónky.

A ještě něco navíc

Protože jsem nic neřekl o tom, jak začít podnikat, ale mluvil jsem jen o tvorbě webů, tak přidávám ještě trošku obecné osvěty, kterou za mě hezky zpracovali jíní.

TOP články