Web realitního makléře

Potřebuje realitní makléř web?

Odpověď vás možná překvapí, ale ne, nutně ho nepotřebuje. Je celá řada realitních makléřů, kteří web nemají a přesto jsou úspěšní. Je ovšem třeba říci, že většina z nich začínala podnikat v době, kdy fungoval realitní trh jinak. Internet byl zaveden do České republiky na počátku devadesátých let a první weby, katalogy a vyhledávače, ve kterých se dalo něco najít, začaly existovat teprve okolo roku 1996, kdy byl založen i Seznam.cz. V tu dobu se do Evropy dostalo také Yahoo, založené v roce 1994, a v roce 2000 i Google. Ten byl ale do češtiny lokalizován až v roce 2006.

K průniku internetu do života lidí ovšem došlo až s masivním rozšířením domácích Wi-fi připojení (po roce 2000), levných mobilních dat (po roce 2010), chytrých dotykových telefonů a sociálních sítí. Kdo začal podnikat v realitách před rokem 2010, ten se většinou zaměřoval na online marketing pouze okrajově a nesměle zkoumal, co tento nový svět přináší. Většinou si vytvořil dostatečně silnou klientskou základnu, která se na něj pak obracela a doposud obrací a nepotřebuje se seznamovat s jeho prací či referencemi na internetu. Důvěra je tedy silnější vazba než informace.

Jenže pokud makléř začínal podnikat později, tedy po roce 2010, už to tak snadné nebylo. Navíc se tehdy začali objevovat první “jestřábi”, kteří dokázali postavit své podnikání téměř výhradně na online marketingu a to bylo také pro mnohé začínající realitní makléře inspirativní. Kromě toho se také díky zahlcení světa bezbřehými diskusemi na sociálních sítí a tunou pochybného obsahu, zvýšila potřeba lidí tvořit něco kvalitního a ideálně na svojí vlastní platformě. Tedy se svojí tváří. Něco, co vám Facebook (Meta) či jiný provozovatel sociální sítě svévolně nepředělá a nezablokuje.

Moderní web není jen o informacích

Paralelně s webovými technologiemi se v tu dobu rozvíjely také různé podobory. Toto označení je nepřesné, protože jsou to mnohdy silné a samostatné obory, které se s weby zajímavě propojují.

V počátcích rozvoje internetu byly webové stránky jen o textech a obrázcích. Pak příšla videa, časem 3D prezentace, ale především možnost interagovat s uživatelem aniž byste mu věnovali čas. Dnes si žijí weby tak trošku svým životem a opravdu pracují za vás. Načítají si data z různých databází, sbírají kontakty a jiná data od klientů, nabízejí obsah podle toho, co návštěvníka zajímá a co potřebuje, nebo odesílají data o jeho zájmech do nejrůznějších databází a složek, se kterými pak můžete dál pracovat třeba v rámci PPC kampaní (placené kampaně).

Možná se vám zdá, že je to všechno příliš složité a že tomu nerozumíte, ale v tom právě spočívá modernost současného webu. Nemusíte mu rozumět a on přesto dělá to, co od něj očekáváte. Najednou na něm tedy máte aktuální recenze, aniž byste je vkládali, do vašeho mailového seznamu se přidávají kontakty na lidi s nimiž jste nikdy nebyli v kontaktu, lidé vás dokonce vidí jako sympaťáka, aniž byste se někdy viděli, nebo slyšeli a to třeba proto, že s nimi na Vašem webu komunikuje umělá inteligence a dává jim dobré odpovědi. Interakce mohou zkrátka automaticky probíhat mnoha dalšími způsoby a vy z nich můžete profitovat

Sběr kontaktů

Pro makléře je dlouhodobě naprosto klíčové dobře sbírat kontakty na potenciální klienty. To se dá dělat celou řadou způsobů. Nejprve se objevila na webech nenápadná okýnka s výzvou k zanechání e-mailu s tím, že makléř bude zájemcům průběžně něco posílat. Brzy byla tato okénka všude a lidé už na sebe moc kontakty nechtěli rozdávat. Proto bylo potřeba je k tomu nějak motivovat a něco jim dát. Tehdy vznikly ebooky. Jenže mají smysl pouze pokud jsou hodnotné a ne vždy člověk dokáže vymyslet něco, co je skutečně zajímavé.

Direct mailové systémy

S rozvojem internetových technologií a serverových služeb se začaly rozvíjet také mailingové služby a makléři už nemuseli posílat nabídky jednu po druhé přes Outlook nebo jiné mailový klient. K největšímu boomu těchto služeb došlo někdy mezi lety 2010 – 2015. Tehdy také vznikl systém specializovaný na realitní trh, tedy Business Booster. Vznikly i další, jejichž výčet by byl nekonečný. Z českých platforem stojí za to zmínit například Smartemailing. Tyto služby jsou dnes stále vyvíjené a, jejich cílem je sbírat kontakty, vytvářet z nich databáze a správně je s využitím umělé inteligence a dalších algoritmů spravovat tak, aby přinášely makléři co největší efekt při reklamních, SMS, emailových i jiných kampaních. Integrace do webových stránek bývá většinou jednoduchá.

Kvalitní nebo nekvalitní kontakty

Touha po kontaktech, tedy po “zaháčkování” nových klientů asi v dohledné době nevymizí a makléři budou v jejich získávání stále více vynalézaví. V roce 2015 se proto začaly na internetu hojně objevovat nabídky na vypracování odhadu nemovitosti zdarma. Poptávky po těchto odhadech okamžitě využily firmy, které je dokázaly efektivně generovat pomocí svých webů a následně je makléřům prodávat. Této činnosti se říká lead generation. Jenže brzy se ukázalo, že celá z nich je špatně zadaných, jsou neidentifikovatelné, falešné a tedy nepoužitelné. Makléři časem přišli na to, že nechtějí zpracovávat co nejvíce odhadů, ale chtějí se zabývat jen těmi, které jim přivádějí co nejvíce opravdových klientů. Tedy zpravidla majitelů nemovitostí, kteří se ji rozhodnou prodat.

Generujte si poptávky sami

Web, který si dobře zacílíte vám bude generovat přesně takové poptávky jaké chcete. Nebudete se tedy muset zdržovat vysvětlováním, že jste realitní makléř z Brna a že proto nechcete zpracovávat odhady domu v Pelhřimově a že neděláte odhady pro banku, ani pro jiné státní instituce a nikomu nedáte úřední razítko. Pokud bude formulář pro odhad dobře vymyšlený i po technické stránce, velmi tím eliminujete množství nevyplněných a nevalidních zadání. Celkově tak ušetříte čas i peníze.

Čemu všemu musí makléř rozumět?

No jo, ale to bych tomu všemu musel rozumět, říkáte si. Maličko tomu opravdu rozumět musíte, abyste poznali, jestli Vaše dodavatelská firma dělá svoji práci dobře. Rozhodně ale nemusíte být odborník na SEO, ani na sociální sítě a další obory. Zkušení webaři, za které se také považujeme, vědí, že makléř se má především věnovat svému řemeslu a dělají vše pro to, aby to tak bylo. Je pro nás radost, když narazíme na realitního makléře, který je znalý IT a online světa, ale rozhodně se neděsíme ani když o něm nic neví.

Pilíře makléřského webu

Správné zacílení obsahu

Pokud dokážete najít to, čím jste specifičtí, tedy jaké jsou vaše unikátní specializace, dovednosti, znalosti a správně se zaměřit na lokalitu, ve které působíte, velmi to pomůže kvalitě vašeho publika. Přijdou vám pak na web uživatelé, kteří se snáze mohou stát vašimi klienty. Když navazujeme spolupráci s novým klientem, ptáme se ho vždy na to, co unikátního umí, v čem je dobrý a na co by se chtěl zaměřit. Někdo například umí cizí jazyky, specializuje se na developerské projekty, je dobrý ve studeném volání, nebo má fantastický tým lidí, kteří se na jeho podnikání podílejí. Extrémně důležité je neopomenout zacílení na lokalitu, ve které makléř působíte. Díky tomu nebudete konkurovat makléřům z druhé strany republiky, nebudete se honit za klíčovými slovy jako je “realitní makléř, realitní kancelář, realitní makléř Praha”, ale zaměříte se například na své oblíbené lokality, ve kterých máte šanci být na internetu vidět. Rádi vám poradíme a také pomůžeme takový obsah správně tvořit a ukážeme, čemu se naopak vyhnout.

Osobní sympatie

Makléřské řemeslo je řemeslo takzvaně řemeslo na ksicht. Klienti si sice vybírají i podle informací o makléři a zejména podle doporučení, ale když jim nebudete sympatický, ztrácíte body. Na webu je možné jít této skutečnosti naproti tím, že budete prezentovat kvalitní fotografie, videa a že necháte například promluvit i vaše klienty. Tedy ty, kterým jste prokazatelně byli sympatičtí.

Buďte kvalitním informačním zdrojem

Upoutat pozornost uživatelů internetu kvalitími informacemi je dlouhodobý proces. Pokud se vám to ovšem povede, budou se k vám uživatelé vracet a dost možná se stanete i autoritativním sdíleným a citovaným médiem. To vám může přinést nejen popularitu,ale také přivést nové klienty. A o to jde především.

Funkce přínosné pro klienta

Mnoho funkcí vytvářejí makléři pro větší obraty. My ale říkáme, že je také dobré poskytovat lidem některé služby zadarmo a nechat na nich, aby se sami rozhodli, jestli chtějí využít i vašich placených služeb. Jestliže budete mít na webu dostatek obsahu, můžete na některé stránky například nasadit umělou inteligenci, která dokáže odpovídat na otázky zcela bez vašeho přičinění. Tím jednoduše pomůžete mnoha uživatelům. Můžete jim také nabídnout možnost nechat si automaticky spočítat splátku hypotéky nebo odhadnout, jak dlouho ji budou splácet.

Redakční systémy rozvázaly makléřům ruce 

Samospráva obsahu

V začátcích webů bylo umísťování jakéhokoliv obsahu na internet doménou programátorů, nebo lidí s vysokou znalostí technologií. Dnes je tomu jinak. Existuje celá řada platforem, na kterých si může vytvořit web prakticky kdokoli. Bariérou pochopitelně zůstává neznalost, jak to udělat nejlépe, ale o tom jsem napsal samostatné články v naší poradně pro realitní makléře. Jednou z profesionálních platforem, na které běží cca 30% všech webů, je například WordPress.

Snadné rozšíření funkcí webu

Redakční systémy, jako je WordPress jsou postavené jako open source, tedy otevřený systém, pro který může vyvíjet rozšíření každý, kdo to umí. Ale nebojte se chaosu, vše je prověřováno týmem lidí a systémem, který hlídá konzistenci tohoto CMS (zkratka pro redakční systém).

Příklady dalších redakčních systémů

Joomla, Drupal, Magento, PrestaShop, Shopify, Wix, Squarespace, TYPO3, Webflow.

Kontaktujte nás

Pokud se rozhodnete pro vytvoření webu od nás, budeme rádi. Spojte se s námi pomocí některého z našich kontaktů. Rádi s vámi bezplatně probereme možnosti a vymyslíme nejlepší řešení.