Součástí práce tvůrce webových stránek, je kromě psaní textů a dalších činností i tvorba poutavých titulků. Většinou tvoříme titulek článku teprve, když máme hotový celý článek. Je tomu tak proto, že se často prvotní záměr a téma článku v průběhu psaní mění a tak se většinou změní i úvodní titulek, neboli hlavní nadpis (tak se titulek označuje v řeči tvůrců webů). Při jeho vymýšlení si klademe mnoho otázek.
Vždy, když přemýšlíme nad tím, jak vytvořit titulek, jsme mezi „dvěma mlýnskými kameny“. Na jednu stranu chceme napsat co nejpoutavější titulek, ale na druhou stranu se nechceme chovat bulvárně. Pokud cítíme i svůj díl zodpovědnosti nad pocitem čtenáře, nechceme mu lhát, nechceme jej manipulovat, nechceme jej naštvat, ale přitom potřebujeme, aby byl článek úspěšný. Proto většinou nezvolíme ten nejsenzačnější a nejpoutavější titulek, který nás napadne. Snažíme se, aby nebyl titulek pouze technickým popisem obsahu článku, ale aby čtenáře zaujal, kliknuli na něj a měli chuť se do něj začíst.
Na tomto obrázku můžete vidět ukázku práce profesionálních titulkářů ze Seznam zpráv. Záměrně jsem zvolil ukázku z média, které nepovažuju za přehnaně bulvární, ale současně i v jejich titulcích vidím jistou bulvárnost, tedy větší touhu po senzaci a kliknutí návštěvníka. Aniž bych chtěl Seznamu onu bulvárnost jakkoli vyčítat, tak se pokusím ukázat příklady, jak bych z jednotlivých titulků nádech bulvárnosti sejmul. Tím bych je (titulky) patrně učinil méně proklikávanými a snížil tedy jejich konverzní poměr.
Bulvárněji: Udeří silné mrazy, varovali meteorologové
Lidštěji: Přichází běžné únorové počasí
Bulvárněji: Předváděl se s lebkou v ruce. Teď má spojenec Prigožina prostřelenou hlavu
Lidštěji: Spojenec Prigožina těžce zraněn
Bulvárněji: Macron vytáhl výbušné téma. Způsobí odliv mozků z Afriky, varují kritici
Lidštěji: Francie připravuje změny ve vztazích s Afrikou
Bulvárněji: „Celá Ukrajina bude hořet.“ Medveděv zuří kvůli novým střelám pro Kyjev
Lidštěji: Medveděv opět vyhrožuje Ukrajině
Opět použiju jako příklad platformu od firmy Seznam.cz, nicméně bude to Seznam Médium, což je platforma umožňující amatérům psát články, které se pak mohou dostat i na hlavní stranu Seznamu. Jejich autoři tedy nejsou profesionálové a nemají pravděpodobně příliš mnoho zkušeností s prosazováním titulků článků v konkurenčním prostředí. Proto je píší civilněji.
Lidštěji: Jak zbohatl Rockefeller?
Bulvárněji: Zbohatněte jako Rockefeller!
Lidštěji: Farmář Joe a jeho neuvěřitelné setkání: UFO a neobvyklé sušenky
Bulvárněji: První kontakt s mimozemšťany – pijí vodu, jako my!
Lidštěji: Zemřela Naďa Urbánková
Bulvárněji: Nečekaná smrt Nadi Urbánkové, zoufalí pozůstalí
Lidštěji: Nový skandál ve světě fotbalu. Zápas přerušený kvůli xenofobním pokřikům
Bulvárněji: Skandál! Fotbalový fašismus na vzestupu!?
Lidštěji: Základy první pomoci – špatné dýchání, bezvědomí a resuscitace
Bulvárněji: Špatná resuscitace zabíjí!
Často pozoruji, že titulek je tak přestřelený, tedy příliš senzacechtivý, že pak článek naprosto neodpovídá očekáváním, což podle mě není dobré. Titulek například zní „Žena přežila pád z pátého patra“. Titulek zní opravdu neuvěřitelně a spousta lidí neodolá a klikne. V článku se pak dočteme, že vědci dělali studii a zjistili, že ze 100 lidí přežil pád z pátého patra jen jediný člověk a byla to žena. Nedočteme se, nic o tom, jak spadla, kam spadla, proč spadla, jaká měla zranění. Takže jsme se nic nedověděli, ale zcela jistě jsme uviděli vedle článku, nebo přímo v něm, reklamu na pojištění a kloubní preparáty. Je dost možné, že speciálně byl článek stvořen právě proto, abychom spatřili reklamu a klikli na ní. Pozornost získána, účel (zobrazení, nebo klik na reklamu) splněn, ale čas čtenáře promarněn :-). Takové články opravdu psát nechceme.
Vždy se snažíme, aby to, co napíšeme, bylo pro čtenáře přínosné. A to bez rozdílu, jestli píšeme článek, pro některý z našich webů, nebo pro weby zákazníků. Jak tedy při psaní článků postupujeme?
Nejsme velcí jako Seznam.cz. Jsme malá firma a nemáme pro tuto práci samostatné specialisty. To ale nikdy nesmí mít vliv na kvalitu. Veliká, renomovaná média píší podstatně větší objemy textů a vypouštějí denně do světa stovky článků na libovolná témata. My se specializujeme pouze na témata, týkající se oborů pro které tvoříme weby.
SEO, šmankote, zase to SEO. Ne nebojte se, nechci vás otravovat popisem toho, co všechno byste měli udělat, aby vám rostly pozice klíčových slov ve vyhledávačích. Psaní článků a tím i titulků, nemá být primárně o SEO, ale je dobré na něj při jejich tvorbě po očku koukat. Proto si před začátkem práce vždy pošmejdíme okolo klíčových slov, která s tématem článku souvisejí. Používáme k tomu nastroj Collabim, ale můžete použít také například Marketing Miner. Pokud máme promyšlená klíčová slova, známe jejich hledanost i další parametry, pak se může chopit práce copywriter. Ten napíše samotný článek a vytvoří zajímavý titulek.
Autor článku
Přemek Kubák – Proweby.cz
SEO konzultant a tvůrce webů.
Tel. 777 217 552, E-mail: proweby@proweby.cz