Internetová bezpečnost

Složitost IT – hackerem svých účtů

Poprvé jsem seděl u počítače v roce 1986, weby tvořím od roku 2007 a tak si troufám tvrdit, že nejsem na IT úplné kopyto. Přesto se i já někdy dostávám do situace, kdy kroutím hlavou nad některými veřejnými IT systémy. K napsání této drobné úvahy mě inspirovalo dvouhodinové bádání nad aktivací mobilní aplikace ČSOB Smart klíč pro potvrzování plateb z internetového bankovnictví.

Vše začíná nevinně

Spouštěčem celého uživatelského martýria byla SMS, která mě informovala, že se od určitého termínu změní způsob potvrzování plateb provedených z internetového bankovnictví a proto je potřeba provést nějakou registraci, nebo nastavení. Začal jsem postupovat podle zaslaného návodu. První dva kroky byly v pohodě, ale kritické místo a větvení celého problému nastalo v momentě, kdy příkaz zněl – jděte do vaší aplikace ČSOB Smartbanking a tam klikněte na tlačítko „aktivovat“, které jsme vám poslali v právě vygenerované aktivační zprávě. Aha, ale já neměl tu aplikaci, protože platby dělám vždy přes počítač, nebo jsem si vystačil s mobilní webovou verzí stránek. Nemusím zkrátka mít v mobilu nainstalované všechno. Takže jsem začal instalovat aplikaci ČSOB Smartbanking, kterou bylo ovšem také potřeba aktivovat a zadat do ní příslušné PINy a PUKy, které jsem musel nejprve najít. Takže nastala fáze hledání, zasílání nových PINů a následně doufání, že se instalace ČSOB Smartbanking vydaří. No a naštěstí se vydařilo. Ale ouha, v aplikaci jsem nemohl najít onu aktivační zprávu. Byl jsem už netrpělivý, takže jsem zavolal na bankovní podporu. Po deseti minutách bádání jsme prolomili bariéry a povedlo se onu aktivační zprávu najít a dokonce tam bylo i tlačítko „aktivovat ČSOB Smart klíč“.

Hlavně se neztrapnit

Myslel jsem si, že dál už to tedy zvládnu sám a rozloučil jsem se s paní na telefonu … Abych v dalším kroku narazil na potvrzení aktivace aplikace pomocí zaslaného potvrzovacího kódu. No jo, ale oni mi poslali devítimístný kód a aplikace chce 12 míst. Váhal jsem, jestli opět nezavolat na podporu, ale už mi to bylo hloupé. Takže jsem další půlhodinu bádal, jak to s tím kódem je a nakonec jsem zjistil, že ten správný mi poslali také, jen jsem si ho jaksi prve nevšiml … No zkrátka je to plné pastí. Kódy, PINy, PUKy a zase kódy, nainstalovat dvě aplikace …

A co na to důchodci a IT neumělci

Vždycky si pak říkám, jak tohle proboha mají zvládat lidé, kteří počítačům nerozumí. Jak si s tím mají poradit. Vůbec se nedivím, že se jim pak stane, že se něco zablokuje, že se nemohou někam dostat a jsou naštvaní. Ano, já sám nevím, jak jiným způsobem bezpečně vyřešit přístup do internetového bankovnictví a dost možná je zakopaný pes v tom, že zkrátka je svět nebezpečný, ale vidím, že je to prostě ve finále masakr a vše je jaksi složité. Ony podobné aplikace nakonec i fungují a zdají se to být uživatelsky dobré, ale ta cesta k tomuto stavu bývá často trnitá.

TOP články