Slovník tvorby webů a online marketingových pojmů

Alternativní stránka se správnou značkou kanonické stránky

Co je alternativní stránka se správnou značkou kanonické stránky?

Alternativní stránka se správnou značkou kanonické stránky (anglicky canonical tag) se vztahuje k situaci, kdy existují dvě nebo více verzí podobného nebo identického obsahu na různých URL adresách na vašem webu nebo mezi různými weby. Aby se předešlo problémům s duplicitním obsahem, který může negativně ovlivnit vaše SEO (optimalizace pro vyhledávače), používá se značka rel=“canonical“.

Tato značka slouží k informování vyhledávačů, jako je Google, o tom, která konkrétní URL by měla být považována za „kanonickou“ nebo „preferovanou“ verzi stránky, na kterou by měly být přiřazeny veškeré hodnoty a relevace z pohledu vyhledávačů. Jinými slovy, i když existuje několik verzí této stránky, vyhledávači by měli zobrazovat a indexovat pouze kanonickou verzi.

Příklad použití:

Představte si, že máte e-shop, který prodává bílé tričko dostupné na několika URL kvůli různým parametrům sledování nebo verzím pro různé země:

  • http://www.example.com/product/white-t-shirt
  • http://www.example.com/product/white-t-shirt?ref=advertisement
  • http://uk.example.com/product/white-t-shirt

V tomto případě byste měli na každé z těchto stránek umístit značku <link rel="canonical" href="http://www.example.com/product/white-t-shirt" /> do hlavičky HTML. Tím dáte vyhledávačům jasně najevo, že preferovaná (kanonická) verze stránky s tímto produktem je první URL.

Proč je to důležité:

  • Předejde se penalizaci za duplicitní obsah: Vyhledávače mohou penalizovat weby za duplicitní obsah, což může vést k nižšímu hodnocení. Použitím kanonických značek tomuto riziku předcházíte.
  • Soustředí odkazovou šťávu: Značka kanonické URL pomáhá soustředit „odkazovou šťávu“ (link juice), což je hodnota přenášená prostřednictvím odkazů, na jednu preferovanou URL. To zlepšuje možnost, že vaše preferovaná stránka bude lépe hodnocena.
  • Zlepšuje uživatelskou zkušenost: Pomocí kanonických značek zajistíte, že uživatelé i vyhledávače se orientují na nejrelevantnější a nejužitečnější verzi vašeho obsahu.

Správné použití kanonických značek je klíčovou součástí efektivní SEO strategie a pomáhá zajistit, že vámi vytvořené webové stránky jsou vyhledávači správně indexovány a hodnoceny.